Dahlia cultuur
Classificatie
Gevuldbloemigen
Teelt en verzorging

Home     Kom erbij!      Nieuws en Activiteiten       Cultuur     Dahlia's kopen    Dahlia's kijken      Dahliasites

DAHLIA.....

Voor iedereen en ....iedereen kan het!

Maar sommigen iets beter dan anderen.

Binnen de NDV is door de jaren heen heel wat ervaring en kennis gegroeid en verzameld.
Kom dus gerust met vragen.
Hieronder vind u een en ander over dahlia's, het ontstaan van de teelt in Nederland en de groepen waarin de verschillende types zijn ondergebracht. Verder een eerste handleiding voor de teelt, waarvan de verschillende aspecten later meer uitgebreid kunnen worden behandeld. Dit zal mede afhankelijk zijn van binnenkomende vragen.

Dahlia is een van de mooiste en veelzijdigste siergewassen.
In het uitgebreide kleuren scala waarin dahlia's voorkomen ontbreken slechts echt zwart en blauw. Vaak zijn ze ook tweekleurig. Naast de vele felle kleuren zijn dahlia's ook geliefd om de vele vormen die ze kunnen hebben.
Verschillende bloemvormen,in grootte variŰrend van 2 ß 3 cm tot echte reuzen van meer dan 30 cm. Ook in hoogte zijn er grote verschillen tussen de vele cultivars.
De laagste zijn zo'n 20 cm,de hoogste kunnen uitgroeien tot bijna 2 meter hoog. Naast dahlia's met groen blad zijn er ook soorten met heel decoratief roodbruin blad. Door deze veelzijdigheid kent het gewas dahlia een groot aantal gebruiksmogelijkheden.
De lagere soorten zijn heel geschikt voor de kleinere tuin,in perken of vooraan in de border. Of in containers op het terras of in de patio, zodat er een zg "mobiele" tuin ontstaat waarin de potten verplaatst kunnen worden en telkens mogelijkheden bieden voor nieuwe combinaties. Ook in bloembakken op het balkon doen de lage dahliasoorten het goed.
Hogere soorten krijgen een plekje achter in de border,of in groepen in een ruimere tuin. Ze kunnen ook op regels worden geplant met het doel er bloemen van te snijden.Veel dahlia's zijn heel geschikt om er bloemen van te snijden. Door deze vele mogelijkheden zijn er dahlia's voor elke tuin en elke liefhebber van tuinieren en bloemen. Bij een goede verzorging zullen dahlia's u maandenlang,van Juli tot eind Oktober belonen met een overvloed van bloemen in de mooiste kleuren en vormen.
OORSPRONG
Dahlia behoort tot de familie der Asteraceae.
Het plantengeslacht Dahlia omvat twaalf soorten,die allen inheems zijn in Midden-Amerika,met name in Mexico. De eerste beschrijvingen zijn van Francisco Hernandez en dateren uit 1615. Rond deze tijd werden de eerste zaden vanuit Mexico naar Spanje verzonden.
200 Jaar later,in 1804 werd de dahlia echt ge´ntroduceerd en werd genoemd naar Andreas Dahl, botanicus en een leerling van Linneus.
In deze tijd trof men dahlia's aan o.a. in de botanische tuinen van Madrid en later ook in Berlijn. Sindsdien is de dahlia verspreid door Europa en is men begonnen met kruisen en veredelen. Deze eerste dahlia's waren een kruisingsproduct van verscheidene botanische soorten en werden gegroepeerd onder de algemene noemer Dahlia Variabilis .

Variabilis betekent veranderlijk, de naam verwijst naar de grote kleuren- en vormenrijkdom. Het geslacht dahlia is octaplo´d ( acht groepen genen met erfelijke eigenschappen). Dit verklaard de soms ver uiteenlopende resultaten van de kruisingen.
De belangrijkste ondersoort is D.pinnata ( syn.d.rosea ). Van invloed op het grote sortiment waren eveneens D.coccinea en D.gracilis.D.juarezii wordt genoemd als de stamouder van de Cactusdahlia's. Vanaf 1810 begon de teelt zich in Nederland te ontwikkelen. In 1813 won Arentz te Leiden een van de eerste gevuldbloemigen. Deze kweker C.Arentz was een van de pioniers in Nederland. In 1819 bood hij al een assortiment aan dat zo'n 70 soorten ( kleuren ) omvatte. Sindsdien is door velen,die door de mogelijkheden van dit gewas geboeid werden,door kruisen een groot aantal cultivars in allerlei variaties gewonnen. Men schat het aantal op 20.000 maar waarschijnlijk zijn het er wereldwijd nog veel meer.

Weer 100 jaar later,in 1918 is de Nederlandse Dahlia Vereniging opgericht. Het belangrijkste doel was: het bevorderen van de teelt van, de handel in, en de export van dahlia's. De vereniging bestond uit liefhebbers en kwekers. Belangrijke activiteiten waren promotie in binnen- en buitenland door het organiseren van, en deelnemen aan binnen- en buiten exposities. Andere aktiviteiten waren het houden van veld- en bloemkeuringen en het opstellen van regels daarvoor.
De cultuur was intussen dermate verspreid en toegenomen,dat richtlijnen en regelgeving nodig waren. Om het grote aantal verschillende types dahlia's meer toegankelijk te maken voor de consument werd het sortiment verdeeld in een aantal groepen. Nieuwe cultivars worden volgens deze indeling geregistreerd volgens de richtlijnen van de Royal Horticultural Society, een organisatie die wereldwijd is geaccepteerd als de autoriteit voor de registratie van een groot aantal siergewassen, waaronder ook dahlia. In Nederland worden de registraties uitgevoerd door de afdeling Nomenclatuur van de KAVB. De rassen worden opgeplant op de Proef- en Monstertuin en gedurende een groeiseizoen beoordeeld op de diverse raseigenschappen.
De Nederlandse Dahlia Vereniging is ook nu nog actief met dezelfde doelstellingen maar in de loop der jaren zijn met de ontwikkeling van de teelt en het toenemen van de export een aantal belangen ondergebracht bij de diverse organisaties voor belangenbehartiging in de Bloembollensector.Zo worden promotieactiviteiten geco÷rdineerd door het Internationaal Bloembollencentrum, onderzoek naar cultuurproblematiek wordt gedaan door het Laboratorium voor Bloembollenonderzoek en de handhaving van de kwaliteit wordt verzorgd door de Bloembollenkeuringsdienst.De aansturing van deze diverse aktiviteiten is toevertrouwd aan de Productgroep Dahlia, een groep voor de behartiging van de belangen van de dahliateelt, een onderafdeling van de Koninklijke Algemene Vereeniging voor Bloembollencultuur.

De Classificatie van Dahlia's: Lees verder

Laatst bijgewerkt 16-04-2004