Dahlias are Fun!

Home     Kom erbij!      Nieuws en Activiteiten       Cultuur     Dahlia's kopen    Dahlia's kijken      Dahliasites

Het is fijn met dahlia's bezig te zijn!

De Nederlandse Dahlia Vereniging heeft drie doelen hoog in het vaandel staan.
Het kweken van dahlia's met alle aspecten daarvan, het promoten van de dahliacultuur en handel en bovenal in dit alles een bijzondere hobby te hebben, ervan te genieten en dat alles samen te delen.

Het misschien wel meest veelzijdige tuingewas dahlia's is verkrijgbaar in vele verschillende vormen en in haast alle voorkomende kleuren. Decoratieve, Cactussen, Pioenbloemig, Mignon, Pomponnen, het zijn allemaal dahlia's en verkrijgbaar in bloemgroottes vanaf slechts enkele centimeters tot de zg dinnerplates van zelfs meer dan 30 cm in doorsnede!
Ook in de planthoogte van de vele soorten zijn er variaties vanaf 20 cm tot wel manshoog. Dit alles maakt het gewas dahlia geschikt voor vele mogelijkheden en combinaties en toepasbaar om elk tuinontwerp te completeren. Met als bijzondere extra eigenschap dat dahlia's maandenlang doorgaan met groeien en bloeien en in elke tuin een schitterend kleurenspel ten toon spreid, vooral in de tweede helft van de zomer en tot diep in het najaar als de eerste nachtvorst zich aandient.
Velen kennen nog de dahlia's uit grootmoeders tijd. Wie het hedendaagse aanbod bekijkt zal ontdekken dat de veredeling in dit gewas niet heeft stilgestaan. De bloemvormen zijn verder ontwikkeld en verfijnd, planten en bloemstelen zijn sterker, er zijn vele lagere vormen die een plaatsje kunnen krijgen in kleinere tuinen, perken of bloembakken, het blad is sterker en heeft meer sierwaarde gekregen zoals in de donkerbladige rassen en de bloemen zijn beter bestand tegen wind, regen of felle zon.

Dahlia's kweken is niet moeilijk, iedereen kan het. Maar de een iets beter dan een ander.
Deze site heeft tot doel  nuttige en bruikbare informatie te bieden aan iedereen, beginner, amateur of expert die ge´nteresseerd is in het opkweken van mooie dahlia's.
Bedankt voor uw bezoek aan onze site en we hopen dat u er van geniet.
Om lid te worden van de Nederlandse Dahliavereniging hoeft u alleen maar ge´nteresseerd te zijn in het opkweken van dit schitterende en steeds weer boeiende siergewas.

Voor meer informatie over de vereniging en het lidmaatschap kunt u contact opnemen met:
Secretariaat NDV
J.P.Lindhout